Ljusterapi

Ljusterapi innebär att man sitter framför en lampa med 10 000 lux, alltså mycket starkare än vanlig lampa men det är inte någon fara för ögat. Har man någon ögonsjukdom bör man rådfråga läkare först. Då vitt ljus når ögats näthinna signalerar det till tallkottkörteln att minska produktionen av melatonin (hormon som påverkar stämningsläge). Serotoninnivån ökar och ger en positiv verkan. Vi blir piggare och mår bättre. Behandlingen går till så att man får sitta i ett rum med ljuslampan mitt framför sig och med lugn musik i bakgrunden. Denna behandling kan man göra tillsammans med en vän eller arbetskompis. Rekommenderat är att genomgå behandlingen under 30-60 min på förmiddagen. Annars kan det vara svårt att somna på kvällen, om man inte jobbar natt förstås, då bör man komma senare på eftermiddagen.

Personer som arbetar skift mår mycket bättre under arbetspasset och presterar mer. Behandlingen har god effekt på depression och nedstämdhet. Vissa sjukhus har ljusrum för behandling av depression. Tester utförs fortfarande för att ta reda på om behandlingen kan lindra andra dysfunktioner. Rastlöshet och insomningsproblem är kända biverkningar. Om man känner av dessa besvär är det nödvändigt att ändra sina vanor och inte sitta lika länge eller lika ofta framför lampan.